Linda

Pondok Hujung Kampung

Setelah kematian kak aji, Tipah merasa kesunyian. Bagi menghilangkan perasaan tersebut, Tipah menanam sayuran-sayuran dan berternak ayam. Dengan berbuat demikian sekurang-kurang-nya dia akan menjadi sedikit sebuk dan dapat juga di-jual sayuran-sayuran yang di-tanam buat menambah belanja. Anak Tipah yang tua sedang menunggu keputusan S.P.M. Angah pula sedangbelajar di-tingkatan 4. Yang nombor 3 sedang belajar di-salah sebuahsekolah berasrama penuh di-Melaka setelah mendapat 5A pada pepereksaan UPSR tahun lalu. Yang perempuan dan yang bungsu sedang belajar di-darjah 4 dan dua.
Selain daripada sebuk di-kebun Tipah terpaksa juga menghantar danmenggambil kedua anak mereka di-sekolah. Sambil menunggu keputusan peperiksaan anak Tipah yang sulung membantu-nya di-kebun peninggalan arwah abang aji seluas 3 ½ ekar.
Memandangkan yang buah-buahan agak menjadi terutama durian, anak Tipahyang sulung memetulkan pondok yang di-bena abang aji dulu. Pondok di-mana dia dan arwah ayah-nya Sudin terpaksa bermastutin bila arwah abang aji datang bertandang untuk meneroka kebun kebanggan Tipah. Yang mana kebun sekangkang kera itu-lah menjadi tempat yang mengasyikkan buat KALAM pak aji mengeluarkan peluh yang biasa-nyameletihkan Tipah.
Setelah durian rahat Tipah memanggil anak-anak tiri-nya untuk pulang.Tipah merasa seronok bila sekali sekala mereka dapat berkompol. Mereka di-layan oleh Tipah lebih dari yang di-layan oleh arwah kak aji dulu. Biasa-nya mereka akan tinggal hanya semalam dua saja.
Setelah anak anggah mendapat keputusan S.P.M-nya yang tidak begitu memuaskan dan dia malas untuk menyambung pelajaran-nya. Menantu arwah meminta izin untuk membawa mereka berdua ke-Ipoh untuk mencari kerja kerana anak Tipah yang sulung masij menganggur. Setelah berbincang, anak-anak Tipah sudi untuk pergi dengankeizinan Tipah. Kini Tipah hanya tinggal tiga beranak.
Sejak dari mengenal sejadah, Tipah tak pernah mengabaikan tanggung-jawab-nya kepada yang HAK. Kini bila kebun agak semak Tipah akan mengupah, seorang pesarahospital yang kerap mencari upah untuk meracun dan memebas kebun-kebun tuan yang empunyasekira di-suruh dengan upah yang berpatutan.
Walau pun orang yang di-upah itu agak rajin dan sempurna kerja-nya tetapi satu perangai-nya yang Tipah tidak suka --- tidak tepat pada janji dan kalau duduk di-warong-warong akan menghabiskan masa hingga sekerat hari.
Pada satu petang setelah orang yang di-upah itu pulang jiran Tipah datang untuk membeli sayur. Mendapat tahu siapa yang di-upah oleh Tipah untuk membersihkan kebun-nya dia ketawa sebelum memulakan cerita,
“Kak hendak tahu tak cerita lucu yang ada kaitan dengan orang itu?”
“Apa dia” Tipah membalas dengan kehairanan melihat orang yang berceritamasih ketawa.
“Begini kak, satu hari semasa dia masih lagi berkerja dia kerap mengadu tidak cukup duit. Mengetahui yang dia agak lurus orang-nya kenalan-nya memberi satu petua kalau hendak nombol ekor. Untuk menguatkan hujah kawan-nya bertanya apa bentuk-nya senjatasulit orang lelaki. Bila dia- tak dapat menjawab kenalan-nya memberitahu yang bendaalah ituberbentuk huruf alif bila tegang dan dapat di-lihat (zahir). Orang itu mengganguk kan kepala tanda setuju. Orang yang bercerita itu masih lagi ketawa dan menyambung cerita-nya,
“Perisai sulit orang perempuan pula apa bentuk-nya” Tanya kenelan-nya.Kerana dia masih tidak dapat menjawab kenalan-nya memberitahu yang bentuk-nya adalah huruf KHA, di-dalam-nya ada satu rasa kenekmatan dan ia-nya satu perkara yang ghaib” dan kawan-nya memberitahu kalau hendah nombol ekor ada cara-nya.
Konon cerita-nya orang yang Tipah upah itu tunduk memikirkan kata-kata kenalan-nya. Akhir-nya dia mendesak kerana di-kala itu diamemerlukan sedikit wang. Kenalan-nya membisikkan sesuatu ke-telinga sahabat-nya yang mengaharap agak lama dengan nada yangbesungguh-sungguh. Akhir-nya setelah mendapatkan penjelasan sahabat-nya mengangguk menandakan yang dia sudah faham.
Pada malam yang kenalan-nya pasti yang sahabat-nya akan melakukan segala rahsia dan petua untuk mendapat nombol ekor, kenalan-nya mengenakan pakaian gelap untuk mengendap. Tepat apa yang di-jangkakan, kenalan-nya dapatmelihat yang sahabat-nya segang mengunting kertas sebanyak empat puluh helai sebesar tiga jari. Isteri-nya yang berbadangembal hanya memerhatikan telatah suami-nya. Kerana lurus dan tidak ingkar perintah semasa sedang melakukan itu semua sahabat-nya dan isteri bertelanjang bulat.
Kenalan-nya menjadi stem apabila melihatkan tubuh isteri sahabat-nyayang montok.
Setelah kertas di-gunting dia menulis angka kosong sampai sembilandan mengulung-nya satu persatu. Selesai mengulung sahabat-nya menyuruh isteri-nya baring mengangkang, Setelah isteri-nya baring mengangkang si-suami bangun untuk memasang lilindan di-letakkan di-kiri kanan ponggong isteri-nya. Si suami melutut di-celah kelengkang isteri sambil mengoncang ke-semua kertas yang berada di-dalam raupan kedua belah tangan-nya. Bila ada kertas yang jatuh si-suami akan mengambil kertas tersebut dan mebyelitkan-nya di-lubang nonok isteri-nya sambil bersuara, “ini dia”.
Kerja tersebut di-lakukan oleh si-suami hingga ke-empat-empat kertaskeluar dari goncangan-nya. Setiap kertas yang jatuh akan di-selit di-lubang nonok isterinya sambil bersuara “ini dia”. Kertas itu tidak di-buka sebelum dia dapatmengeraskan senjata sulit-nya dengan bantuan isteri.
Setelah kedua-dua mereka bersedia, si-suami dan isteri mengenggam setiap kertas yang di-cabut semula dari lubang nonok isteri-nya. Kini ke-empat-empat gulungan kertas kecil tersebut di-genggam oleh si-suami dan isteri dengan memastikan yang ia-nya menurut bilangan mana yang jatuh dulu semasa si-suami mengoncang dulu.
Setelah pasti dengan kedudukan yang di-genggam mengikut urutan-nya,si-suami membenamkan senjata sulit-nya ke-dalam lubang nonok isteri yang sama-sama mengharap.Sambil membuat aksi sorong tarik si-suami akan bersuara, “mesti kena” dengan di-sambut oleh isterinya dengan berkata “hendak-nya bang”. Mereka akan berterusan berkata demikian sebagai di-arah oleh kenalan-nya hingga selesai si-suami memancutkan cecair pekat-nya.
Semasa sahabat-nya sedang bertindahan badan dengan isteri-nya, kenalan-nya sudah dua kali mengeluarkan air gatal-nya dengan pertolongan tangan-nya sendiri. Selesai bertarung sahabat-nya membuka gulungan kertas dari gengeman tangan kanan-nya sambil menyebut nombol yang tertera dan melekapkannya di-permukaan nonok isteri. Begitu-lah yang di-lakukansehingga ke empat-empat guntungan kertas tersebut di-lekapkan.
Sebelum di-lekapkan setiap angka yang tertera akan di-sebut. Kalautak silap nombol-nombol tersebut ilah 1824. Kenalan-nya cepat-cepat menulis takut lupa. Kerana lurus dan percaya sahabat-nya dan isteri tidur tanpa membersihkan badan dengan ke-empat-empat guntuingan kertas tersebut melekap terus di-pintu lubang isteri-nya dengan bantuan cecair pekat yang telah mereka hasilkan sebelum ini.
Pada keesokkan hari sahabat-nya membeli nombol tersebut sebanyak $2.00. Kenalan-nya pula membeli $5.00. Dengan takdir mombol itu kena dengan memenangi satu hadiah starter. Sahabat-nya begitu gembira dan terus mencari kenalan-nya dengan tujuan hendak belanja. Bila di-ketahui yang kenalan-nya juga menang dengan nombol yang sama.Sahabat-nya bertanya, “mana engkau dapat nombol itu” “aku mimpi” balas kenalan-nya.
Mereka berpandangan dan senyum. Yang sahabat-nya merasa terkilania-lah kerana kenalan-nya dapat lebih dari dia yang penat berusaha.” “begitu-lah cerita-nya” kata kenalan Tipah dengan kaedaan masih lagi ketawa.
Anak Tipah yang telah berkerja di-Ipoh pulang bercuti.Kebetulan pada masa itu musim durian. Habis cuti mereka pulang semula ke-Ipoh dengan membawa pesan dari emak-nya menyuruh menantu arwah pulang.
Hampir magrib, pada ke-esokkan hari-nya menantu paarwah pulang seorang diri, kerana isterinya berkerja dan anak-anak mereka sekolah. Saperti biasa dia akan bermalam di-rumah Tipah kerana rumah pusaka yang arwah bagikan kepada isteri-nya telah di-sewakan.Menantu arwah akan tidur di-bilik anak-anaj Tipah yang berkerja di-Ipoh.
Malam kedua beliau meminta izin untuk tidur di-pondok saja dengan alasan durian semakin rahat. Tipah mengizinkan dengan menyuruh dia membawa lembit, pelita dan ubat nyamok. Setelah agak laga Tipah menjadi kasihan. Tipah pergi ke-pondok tersebut dengan membimbit secangkir air dan goring pisang sisa petang tadi.
Dari jauh sudah kelihatan bayang-bayang manusia dengan berlampu picit menuju ke-pondok. Menantu arwah mematikan diri sambil memerhati siapa yang datang.
“Eh Tipah buat apa ni” Penghuni pondok bersuara setelah mengetahuiorang yang datang.
“Tak, ni Tipah bawakan minuman” balas Tipah.
Setelah barangan yang di-bawa Tipah di-sambut dan di-hantar ke-dalam, Tipah melangkah untuk naik dengan tujuah hendak berbual-bual semasa mata belum mengantuk.
Semasa melangkah kaki Tipah tersadung bendul dan hendak rebah.Melihatkan kaedaan menantu arwah menerpa takut-takut Tipah jatuh. Terpaan tersebut membuatkan mereka bertaup rapat dan Tipah di-peluk erat buat seketika. Pelukan tersebut membuatkan tetek Tipah melekap di-dada menantu arwah. Kelemah menantu arwah ia-lah tak boleh tersentuh tetekterus berahi.
Dengan berbagai pujuk dan rayu akhir-nya Tipah yang sudah lama cuba menghampirikan diri KEPADA SANG YANG EMPUNYA merelakan saja segala tindak tanduk menantu arwah. Tanpa di-sedari pemergian Tipah ke-pondok tersebut telah di-perhatikan oleh tuan tanah bersebelahan. Setelah agak lama si-jiran sebelah menghampiri pondok dengan susah payah takut terpijak daun dan ranting kering. Lebih kurang 10 meter lagi hendak sampai pelita di-dalam pondok padam. “Ah malang sungguh” berkata si-jiran di-dalam hati dengan mendengar saja segala keluh kesah suara penghuni dan goncangan pondok.
“Mungkin mereka sedang ratib” kata hati kecil jiran Tipah yang terus berlalu pergi.
Setelah lama alur lembah nekmat Tipah tidak membelai manja pengunjung yang ingin bertandang menantu arwah membatalkan hasrat-nya untk pulang buat beberapa hari lagi.
Setiap malam dia berada di-rumah Tipah pasti PONDOK DI-HUJUNG KEBUN AKAN BERGONCANG.
Satu pagi setelah menantu arwah pulang Tipah di-sapa, “Buat apa tu”
“Tak apa, saja mengumpul durian untuk di-jual” Tipah bersuara sambil berpaling ke-arah orang yang bersuara.
“Boleh saya tolong” kata-nya lagi.
“Kalau sudi apa salah-nya” balas Tipah.
Mereka berdua memungut durian hingga ke-pondok. “Tipah nanti malam datang ke-pondok ini tahu, kalau tidak saya pecah kan rahsia, keranasaya tahu apa yang Tipah buat dengan menantu arwah” Jiran Tipah mengugut semasa mereka menghampiri pondok tersebut.
Tipah tiada pilihan selain dari bersetuju saja dan berjanji malam nanti dia pasti datang hingga habis musim durian.

No comments:

Post a Comment

Member